Оржицька районна рада
Оржицький район, Полтавська область

Держава хоче посилити нагляд за місцевим самоврядуванням

Переглядів: 641

У парламенті підготували проект закону, яким хочуть посилити нагляд держави за органами місцевого самоврядування (проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення державного контролю за відповідністю рішень органів місцевого самоврядування Конституції та законам України».)

Поки що його зняли з розгляду.

У зв’язку з тим, що Асоціація міст звернулася з пропозицією щодо додаткового доопрацювання, ми прийняли рішення цей законопроект не розглядати, – зазначив Володимир Гройсман, Прем’єр-міністр України. – Є доручення цей законопроект доопрацювати Міністерству спільно з Асоціацією і прийняти узгоджене рішення.
Законопроект суперечить засадам місцевого самоврядування та не зможе забезпечити адекватного та ефективного нагляду. Він свідчить про недовіру держави до місцевого самоврядування. Ним також закладаються механізми протиправного тиску на місцеве самоврядування.
Асоціація міст України висловила наступні зауваження до законопроекту:
1. Дублювання управлінських функцій місцевих державних адміністрацій (МДА) та органів місцевого самоврядування (ОМС) породить недобросовісну конкуренцію з боку МДА через наглядові функції.

Зміна правової природи МДА не можлива без змін до Конституції України. Надання таких повноважень можливо лише спеціалізованому професійному державному органу (префекту). Внесення такого законопроекту є сигналом про відмову від конституційних змін щодо місцевого самоврядування з одночасним підсиленням тиску на нього.
Особлива проблема в законопроекті закладається щодо нагляду за районними та обласними радами, у яких МДА є виконавчими органами. Так, пропонується, що рішення районних рад на предмет законності оцінюватимуть обласні державні адміністрації, а рішення обласних та київської міської ради оцінюватиме спеціально визначений центральний орган виконавчої влади.

2. Створення організаційних та процедурних умов для непрофесійності нагляду та протиправного тиску на органи місцевого самоврядування.

У законопроекті відсутні умови, за яких МДА зможе сформувати апарат для якісного здійснення такого великого обсягу повноважень. Наявна можливість протиправного тиску через гальмування впровадження рішень на строк розгляду питання МДА (30 днів і більше), а також на строк судового провадження. Так, відповідно до законопроекту посадові особи МДА не нестимуть жодної відповідальності за зупинення рішень органів місцевого самоврядування, які в судовому порядку будуть визнані правомірними.
3. Невідповідність Європейській хартії місцевого самоврядування та правова розпливчатість.
4. Нагляд повинен концентруватися на запобіганні порушень на ранніх етапах, а не на їх усуненні.
Європейська практика свідчить, що наглядач повинен залучатися до процесу обговорення та прийняття проектів рішень. Зупинення із зверненням до суду – це крайній захід, коли переконання не спрацьовує.

5. Дублювання наглядових повноважень МДА з наглядовими повноваженнями інших державних органів.

У різних сферах діяльності ОМС існує прямий або опосередкований нагляд (контроль) інших державних органів та інші механізми стримування органів місцевого самоврядування від порушень (відкритість, конкурси, право зацікавлених осіб на звернення до суду тощо). Законопроектом це питання не враховано.

« повернутися до списку новин