Оржицька районна рада
Оржицький район, Полтавська область

Головний лікар Оржицької ЦРЛ Н. Ковтун: «Оржицька медицина потребує уваги і піклування».

Переглядів: 1274

15 лютого ц.р. відбудеться чотирнадцята сесія районної ради сьомого скликання, на розгляд якої внесено питання «Про хід виконання трудових контрактів головними лікарями Оржицької центральної районної лікарні та комунального закладу „Оржицький центр медико-санітарної допомоги”, підсумки діяльності закладів за 2016 рік і завдання по поліпшенню медичного обслуговування населення району».

Напередодні сесійного засідання головний лікар Оржицької центральної районної лікарні Ковтун Н.І. дала відповіді на деякі питання, які часто задають оржичани.

- Наталіє Іванівно, що можна віднести до здобутків оржицької медицини в минулому році?

- Враховуючи підсумки роботи медицини Оржицького району за 2016 рік можна сказати, що з поставленими завданнями ми справилися. Медична допомога надавалася в межах можливостей лікувальних закладів. При потребі залучалися ресурси обласних та національних лікувальних закладів. У своїй роботі ми впроваджуємо нові стандарти лікування. Хоча не завжди це вдається через застарілу матеріально-технічну базу. Для її покращення завдяки депутатам обласної ради за кошти іншої субвенції з обласного бюджету в Оржицьку ЦРЛ придбано стерилізатор паровий на суму 171,7 тис. грн., лабораторне обладнання на суму 22,9 тис. грн., монітор для операційної - 107,3 тис. грн., лампу операційну - 50,9 тис. грн., шприцевий дозатор - 27,2 тис. грн. 

На функціонування Оржицької ЦРЛ протягом 2016 року касові видатки коштів по загальному фонду склали 13 837,2 тис. грн. У тому числі на заробітну плату з нарахуваннями 10 411,9 тис. грн., придбання товарів і послуг 1392,4 тис. грн. з них 420,0 тис. грн. на придбання медикаментів, продуктів харчування 245,3 тис. грн., оплату комунальних послуг та енергоносіїв 1632,8 тис. грн., соціальне забезпечення 395,1 тис. грн.

У районі діє “Програма забезпечення ліками окремих груп населення та за певними категоріями захворювань на 2016-2018 роки”. Завдяки цьому вдалося залучити кошти районного бюджету та бюджетів сільських і селищних рад - всього 305,1 тис. грн. Оржицькою ЦРЛ проведено відшкодування на забезпечення ліками за певними категоріями захворювань на суму 284,2 тис .грн., у тому числі онкологія - 3,1 тис. грн., цукровий діабет -  253,2 тис. грн. з них інсулінозалежний - 211,7 тис. грн., гіпопаратиреоз -8,5 тис. грн., шизофренія та епілепсія - 17,7 тис. грн., для забезпечення певних груп населення всього профінансовано 20,9 тис. грн. З них ветеранам війни - 10,0 тис. грн., інвалідам - 3,8 тис. грн., чорнобильцям -  7,1 тис. грн.

Придбано за кошти районного бюджету лікувальне харчування хворому з фенілкетонурією на суму 73 405 грн.

Залучено позабюджетних коштів за звітний період 828,4 тис. грн. ( за 2015 рік - 678,2 тис. грн.). З них 352 тис. грн. за надані медичні послуги (за 2015 рік - 389300 грн.), надходження від господарської діяльності склали 13,3 тис. грн. (за 2015 рік - 13,0 тис. грн.), плата за оренду майна 16,6 тис. грн. (за 2015 рік - 16,7 тис. грн.), решта – інші джерела надходжень.

- Які найбільші проблеми і «вузькі» місця існують в галузі та заважають надати якісні послуги пацієнтам?

- За 2016 рік в районі народилося 174 дитини, показник 7,2 на 1000 населення (за 2015 рік -  209, показник 8,5), померло всього жителів 462, показник 19,0 на 1000 населення (за 2015 рік - 424, показник 17,3). Показник природного руху населення в районі має негативний приріст та становить - 11,8 (-8,8 у 2015 році). Отже, ситуація з відтворенням населення в районі в цілому характерна для депопуляції. У структурі смертності на першому місці стоять захворювання системи кровообігу, на другому - онкологічні захворювання.

Така ситуація ставить під загрозу існування пологового відділення не по причині реформ, а по причині відсутності пологів. Це є також причиною не виконання ліжкоднів і, як наслідок, скорочення ліжок та приведення штатного розпису у відповідність до навантаження на посаду та об’єму наданих послуг.

Запорукою ефективної роботи медичного закладу є кваліфікований медичний персонал. Основну роль у лікувальному процесі відіграє лікар.

Серйозною проблемою є кадровий дефіцит лікарів. І цю проблему нам не вирішити без наявності службового житла для молодих фахівців. Це складне, але життєво необхідне завдання для громади району. На сьогодні не укомплектований заклад лікарями фтизіатром,  отоларингологом, інфекціоністом, що негативно впливає на якість роботи.  Відсоток укомплектованості лікарями Оржицької ЦРЛ становить 88% із урахуванням посад стоматологів та 84,6% без урахування посад стоматологів.

Відсоток працюючих пенсіонерів становить 30%. Серед них і єдиний лікар анестезіолог. Середній вік лікарів становить 47 років. За 2016 рік припинили свою трудову діяльність 3 лікарі у зв’язку з пенсійним віком. За останні 6 років трудову діяльність припинили 10 лікарів. За аналогічний період на роботу в ЦРЛ прибуло тільки 5 лікарів.  При розподілі студентів 6 курсу у 2016 році в район направлено 4-х лікарів. З них тільки двоє  бажають працювати в нашому районі лікарем фтизіатром та педіатром.

На сьогодні доводиться іноді чути певні зауваження щодо роботи медичних працівників. Але я вдячна їм за те, що незважаючи на всі життєві труднощі, передостаннє місце в державі по розміру заробітної плати  вони цілодобово самовіддано працюють на благо пацієнтів.

Жителі району висловлюють бажання лікуватися на території району. Для цього необхідно, щоб було у кого лікуватися. Для того, аби у район прибули молоді спеціалісти, а ті, що є, залишилися, ми повинні створити належні умови для проживання та праці. Обов’язковою умовою для цього є наявність службового житла та задовільна  матеріально-технічна база закладів.

Тому всім органам влади та місцевого самоврядування слід попрацювати над питанням придбання у 2017 році службового житла для лікарів. Адже без лікарів майбутнього в медицини району не буде.

Крім того Оржицький район повинен бути конкурентноспроможним надавачем робочого місця на ринку праці, враховуючи кадровий дефіцит у державі.

Сьогодні депутати всіх рівнів мають можливість вплинути на покращення ситуації в районній медицині шляхом прояву ініціативи по питаннях забезпечення житлом лікарів та покращення матеріально - технічної бази закладів охорони здоров’я району.

Другим проблемним для нас питанням є умови праці та оснащеність робочого місця, що має прямий вплив на якість наданих послуг.

Третьою проблемою, яку б я виділила, є пільгове забезпечення ліками окремих груп населення та за певними категоріями захворювань. Більшість категорій забезпечується за рахунок місцевих бюджетів, які не в змозі задовольнити всі права пацієнтів надані їм державою.

Не можу втриматися, щоб ще раз не підкреслити, що протягом багатьох років забезпечення Оржицької центральної районної лікарні, амбулаторій загальної практики-сімейної медицини автотранспортом потребує покращання. При нормативній потребі для ЦРЛ 8 одиниць та КЗ «Оржицький центр первинної медико-санітарної допомоги» 12 автомобілів на даний час в медичних закладах району експлуатується 2 та 6 одиниць транспорту відповідно.

У більшості автомобілів (у середньому 88 %) вичерпався термін експлуатації. Робота такого транспорту нестабільна і підтримання його в робочому стані вимагає значних перевитрат коштів.

Подальша експлуатація цих автомобілів небезпечна, пов'язана з ризиком аварії на дорогах. Також через постійний вихід з ладу автомобілів, медичні працівники не в змозі своєчасно надавати медичну допомогу хворим.

За останні 5 років для ЦРЛ було придбано по одній одиниці транспорту для КЗ «Оржицький центр ПМСД» та Оржицької ЦРЛ. У структурі видатків, які передбачені на утримання закладів охорони, найбільшу питому вагу (до 95%) складають видатки на  заробітну плату медичних працівників, оплату комунальних послуг та енергоносіїв. Кошти на закупівлю автотранспорту,  у тому числі санітарного, не вдається виділити.

Поряд з цим, однією з проблем на сьогодні є значний радіус обслуговування амбулаторіями населення. Так, наприклад, Оржицька АЗПСМ обслуговує 9049 чоловік, або 36,5 % населення району, а автомобіля взагалі немає.

ЦРЛ та Центр ПМСД надають медичну допомогу мешканцям району, переважно сільської місцевості. Дістатись до медичного закладу пацієнтам складно через транспортні проблеми з перевізниками, а виїхати на виклик медики не мають змоги через відсутність транспорту.

- Якого ще оснащення потребує база закладу?

- В першу чергу, модернізації потребує рентгенапарат. Також наш УЗД апарат є морально застарілим та потребує заміни на кольоровий з ефектом Доплера.

Для ефективної роботи лабораторного відділу потрібно придбати гематологічний аналізатор автоматичний та в бактеріологічну лабораторію - автоклав ВК -75. У терапевтичне відділення - шприцевий дозатор. У стоматологічне відділення - шафи сухожарові ГП -80. Операційний стіл потребує заміни. Транспортне забезпечення закладу необхідно доукомплектувати легковим повноприводним автомобілем та автомобілем класу С. Необхідний для якісної роботи ехоенцефалограф.

Для безпечних умов перебування пацієнтів та працівників на території лікарні потрібно провести поточний ремонт асфальтного покриття на території закладу.

- Наталіє Іванівно, сьогодні багато говорять про реформи в медицині. Яких змін слід чекати оржичанам? Яка доля чекає ЦРЛ, ФАПи, амбулаторії? Говорять, що з нинішнього року пацієнт обиратиме собі лікаря і укладатиме з ним договір на отримання медичних послуг. Скажіть декілька слів, коли це має розпочатися та як воно має відбуватися?

- Одним із ключових документів, який дає старт медичній реформі, є Концепція реформи фінансування системи охорони здоров’я України від 30.11.2016 року № 1013-р. Вона закріплює модель національного солідарного медичного страхування з 100% покриттям громадян. Згідно з концепцією, збори страхових внесків здійснюватимуться через загальну системи оподаткування та збиратимуться у державному бюджеті. Страхові виплати за лікування окремої людини не будуть прив’язані до розміру її індивідуальних внесків.

Регулюватиме стосунки між лікарем та пацієнтом створений єдиний національний замовник, який плануватиме та закуповуватиме медичні послуги для громадян, напряму контрактуватиме медичні заклади, оцінюватиме та контролюватиме якість послуг, підтримуватиме електронну систему збору та обміну медичною інформацією тощо. Держава впроваджує поняття гарантованого пакету медичної допомоги. Йдеться про чітко визначений набір медичних послуг та ліків, право на отримання якого матимуть всі без винятку громадяни України. Гарантований пакет медичної допомоги щороку переглядатиметься та публікуватиметься.

Процес переходу на нову модель фінансування галузі буде поступовим та розрахований на 3 роки з остаточним запровадженням у 2020 році.

Буде запроваджено принцип «гроші ходять за пацієнтом», а не за інфраструктурою закладів.

Отже, зміни в системі надання медичних послуг неминучі. Тому і потрібне дооснащення та заміна застарілого обладнання на нове з метою можливості в подальшому надати ширший спектр послуг, забезпечивши можливість жителів району отримати послугу за місцем проживання та зберегти робочі місця в районі.

Запровадження нової моделі фінансування системи охорони здоров’я передбачає збереження повноважень органів місцевого самоврядування у цьому секторі і створення можливостей для їх повноцінного виконання. Передусім це буде досягнуто шляхом прозорого відмежування фінансової відповідальності державного рівня влади. Кабінетом Міністрів України буде визначено чіткий, обмежений перелік послуг державного гарантованого пакета медичної допомоги, надання яких буде повністю забезпечуватися за рахунок коштів державного бюджету. Місцева влада не повинна буде вишукувати кошти для надання таких послуг.

Органи місцевого самоврядування отримають можливість спрямовувати кошти місцевого бюджету (у разі рішення відповідних громад) на управління та розвиток комунальних закладів охорони здоров’я, зокрема, на придбання медичного обладнання та інші капітальні видатки. Крім того, місцева влада зможе витрачати кошти місцевих бюджетів на оплату для мешканців громади додаткових медичних послуг, що на даний час не входить до державного гарантованого пакета медичної допомоги (тобто розвиток медичного обслуговування).

За органами місцевого самоврядування також буде закріплено функцію забезпечення громадського здоров’я на місцевому рівні, пов’язану зі збереженням та зміцненням здоров’я мешканців громади, профілактикою захворюваності.

- Які головні завдання стоять перед оржицькою медициною в нинішньому році?

- В першу чергу - покращення матеріально-технічної бази. Плануємо придбати новий транспорт та обладнання. Маємо намір за допомогою громад зайнятися питаннями придбання службового житла.

Звичайно ж будемо проводити підготовку до переходу на нові принципи роботи у відповідності Концепції реформи фінансування системи охорони здоров’я України від 30.11.2016 року № 1013-р.

-Наталіє Іванівно, на завершення нашої розмови, що б ви хотіли побажати своїм колегам, пацієнтам і усім оржичанам?

- Я бажаю всім структурам району успішної праці, щоб розвивалася економіка району - запорука успішного розвитку громад. Аби кінцевим результатом нашої роботи було створення належних умов проживання в районі. Нехай Оржицький район стане соціально-привабливим для роботи і проживання, у тому числі і для нашої молоді, щоб молодим людям не доводилося шукали щастя вдалині від рідної домівки.

Всім миру та здоров’я.

-Дякуємо за розмову.

Прес-служба районної ради

« повернутися до списку новин